BUW7GUC7GUOiGpY8BSO8GUMi

Letupan Dahsyat Kilang Minyak Milik Iran, AS dan Israel Saling Berbalah

Johorpress - Pasaran minyak global digegarkan oleh letupan di Iran pada hari Rabu waktu tempatan.  Insiden berdarah itu menyebabkan sekurang-kurangnya 103 orang terkorban dan menimbulkan kebimbangan mengenai risiko perang yang semakin meningkat antara Israel dan Hamas. Harga minyak naik lebih 3% selepas dua pengeboman melanda orang ramai yang menandakan kematian Jeneral Qasem Soleimani di bandar Kerman di tenggara Iran.  Pihak berkuasa Iran menggelar serangan itu sebagai “tindakan pengganas.

Berikut Letupan Dahsyat Kilang Minyak  Milik Iran, AS dan Israel Berbalah

” Axel Rudolph, penganalisis pasaran kanan di platform dagangan dalam talian IG, berkata: “Ketegangan yang meningkat di Timur Tengah berikutan pengeboman upacara penghormatan kepada jeneral yang terbunuh di Iran telah membawa kepada ketakutan, penghindaran risiko dan peningkatan dalam hasil bon AS.

 , dipetik AFP, Khamis (1 April 2024).

 Adalah diketahui bahawa harga minyak penanda aras AS, West Texas Intermediate, meningkat 3.3% kepada 72.70 USD/tong pada penutupan.

 Sementara itu, minyak mentah Brent Laut Utara meningkat 3.1% kepada 78.25 USD/tong.

 Iran sendiri seolah-olah menyalahkan Israel dan AS atas kejadian ini.

 Soleamini dipercayai terbunuh dalam serangan dron AS di Iraq pada 2020, manakala Israel dikaitkan dengan serangan dron di Lubnan pada hari Rabu yang membunuh pemimpin Hamas Saleh Al-Arouri di tengah-tengah perang yang masih sengit di Gaza.

 “Washington berkata Amerika Syarikat dan Israel tidak mempunyai peranan dalam serangan pengganas di Kerman, Iran. " Naib presiden politik presiden Iran, Mohammad Jamshidi, menulis di rangkaian sosial X.  "Seekor musang akan menghidu sarangnya sendiri terlebih dahulu," dia mengulangi.

 "Jangan lakukan kesilapan. “Tanggungjawab jenayah ini terletak pada Amerika Syarikat dan rejim Zionis (Israel) dan keganasan hanyalah alatnya,” tegasnya.

Amerika Syarikat menafikan bahawa ia atau sekutunya Israel terlibat.  Sementara itu, kerajaan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu enggan mengulas. “Amerika Syarikat tiada kaitan dengan apa-apa.

. “Kami tidak mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa Israel terlibat dalam letupan ini,” kata jurucakap Jabatan Negara Matthew Miller.

 "Kami memberi tumpuan kepada perjuangan menentang Hamas," jurucakap tentera Israel Daniel Hagari mengesahkan pada halaman yang sama.

Comments0

Type above and press Enter to search.