BUW7GUC7GUOiGpY8BSO8GUMi

Buka Peluang Pelaburan Maersk di Cape Town, Malaysia Lakukan Lawatan ke Singapura

 Johorpress - Menteri Besar Johor Datuk Ong Hafiz Ghazi memulakan lawatan  tiga hari ke Singapura dengan pertemuan dengan syarikat perkapalan dan logistik global Maersk.

Hendak Buka Peluang Pelaburan Maersk di Cape Town, Malaysia Lakukan Lawatan ke Singapura 

 Maersk telah menyatakan minat untuk melabur di Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) di Johor, yang mempunyai potensi pelaburan yang besar.

 Pihak-pihak akan menjalankan penyelidikan terperinci dan merancang pembangunan dan pelaburan jangka  panjang dalam bidang PTP.

Pada  2022, dalam menghadapi cabaran pasaran yang tidak menentu, Maersk melaporkan pendapatan sebanyak $81.5 bilion dan menggaji lebih  110,000 orang di seluruh dunia.

 Selain itu, Maersk dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) turut menandatangani memorandum persefahaman (MoU) pada Ogos 2022, dengan matlamat membina rangkaian pusat logistik di Malaysia dalam beberapa peringkat menjelang 2030.

 Kerajaan Negeri Johor bergantung pada pengalaman Maersk sebagai penyedia perkhidmatan logistik terulung dan rekod prestasi PTP sebagai pelabuhan ke-15 terbaik di dunia.. Inisiatif ini dijangka menarik lebih ramai pelabur dan membantu pertumbuhan ekonomi  Johor mencapai tahap yang lebih ketara.

 Pengarah Pertubuhan Ekonomi, Pelancongan dan Kebudayaan  Singapura (JETCO) Singapura YB Dato Il turut menghadiri lawatan tersebut.  Encik YB Tuan Lee Tin Han, Pengerusi Suruhanjaya Pelaburan, Perdagangan dan  Pengguna Johor; Begitu juga dengan pegawai kanan kerajaan negeri Johor dan agensi berkaitan.

Comments0

Type above and press Enter to search.